MEN

2 października 2017 r. – wizyta w Budapeszcie

W dniach 25-29 września dr Paweł Rutkowski był gościem Wydziału Pedagogiki Specjalnej im. G. Bárcziego na Uniwersytecie Eötvösa Loránda w Budapeszcie. Poza wykładami i rozmowami z naukowcami (surdopedagogami i kognitywistami), w programie tej wizyty przewidziano także spotkania w budapeszteńskiej szkole dla głuchych i w Departamencie Niepełnosprawności Ministerstwa Zasobów Ludzkich (odpowiedzialnego m.in. za edukację). Dr Paweł Rutkowski zaprezentował tam materiały edukacyjne w PJM, które zespół Pracowni Lingwistyki Migowej przygotowuje od trzech lat na zlecenie MEN. Spotkały się one z bardzo dużym zainteresowaniem i pozytywnym przyjęciem. Materiałów tego typu brakuje na Węgrzech, a od 1 września tego roku obowiązuje tam prawo, które nakłada na szkoły obowiązek zapewnienia każdemu dziecku z ubytkiem słuchu możliwości edukacji dwujęzycznej.

30 września 2017 r. – jubileusz Instytutu Głuchoniemych

W trakcie międzynarodowej konferencji poświęconej 200-leciu Instytutu Głuchoniemych im. ks. Jakuba Falkowskiego w Warszawie (zatytułowanej „Głusi i słabosłyszący w perspektywie tradycji, teraźniejszości i przyszłości”) dr Paweł Rutkowski zaprezentował 23 września 2017 r. referat zatytułowany "Podręczniki szkolne w polskim języku migowym". Przypominamy przy okazji, że za pośrednictwem Systemu Informacji Oświatowej MEN dostępne są już materiały w polskim języku migowym dla klas I, IV i VII szkoły podstawowej. Gratulujemy Instytutowi Głuchoniemych wspaniałego jubileuszu!

15 września 2017 r. – materiały edukacyjne do IV i VII klasy szkoły podstawowej

Z radością informujemy, że w Systemie Informacji Oświatowej MEN są już dostępne materiały dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym tłumaczenia w polskim języku migowym), które zostały opracowane przez Pracownię Lingwistyki Migowej na podstawie 12 podręczników do klasy IV (matematyka, język polski, historia, przyroda) i klasy VII (matematyka, język polski, historia, wiedza o społeczeństwie, biologia, fizyka, chemia, geografia) szkoły podstawowej.

Zachęcamy do informowania o tych materiałach nauczycieli i rodziców dzieci głuchych.

Więcej informacji tutaj.

Słowa kluczowe: 
20 czerwca 2016 r. – "Nasz język polski 2.2"

Właśnie ukończyliśmy pracę nad najnowszą książką w ramach serii publikacji wydawanych we współpracy z MEN. "Nasz język polski 2.2" (autorstwa Emilii Danowskiej-Florczyk i Piotra Mostowskiego) to książka do wczesnoszkolnej edukacji językowej - pomocna szczególnie w pracy z uczniami głuchymi, którzy polszczyzną nie posługują się w stopniu tak biegłym, jak ich słyszący rówieśnicy. Książka będzie rozpowszechniana przez MEN, ale już teraz udostępniamy ją tutaj i zachęcamy do informowania o niej nauczycieli pracujących z dziećmi głuchymi.

Słowa kluczowe: 
17 czerwca 2016 r. – funkcjonalności adaptacji "Naszego Elementarza"

Z dumą przedstawiamy film pokazujący najważniejsze cechy stworzonej przez PLM multimedialnej wersji "Naszego elementarza" (czyli adaptacji podręcznika do edukacji wczesnoszkolnej skierowanej m.in. do uczniów migających). Film zawiera napisy po angielsku ze względu na duże zainteresowanie projektem ze strony Głuchych spoza Polski.

Słowa kluczowe: 
6 czerwca 2016 r. – podręczniki szkolne tłumaczone na PJM

Pracowaliśmy nad nimi w pocie czoła przez kilka miesięcy i wreszcie możemy się nimi pochwalić!

6 czerwca Instytut Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej zorganizował w Krakowie Zjazd europejskich surdopedagogów i seminarium naukowe pt.: "Kim jest? Kim ma być surdopedagog?". Paweł Rutkowski zaprezentował w trakcie tej konferencji zrealizowany przez PLM w 2015 r. na zlecenie MEN projekt tłumaczenia na PJM podręczników szkolnych do IV klasy szkoły podstawowej i I klasy gimnazjum.

Słowa kluczowe: 
15 grudnia 2014 r. - kolejne części "Naszego elementarza"

Pracownia Lingwistyki Migowej opracowała na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej adaptację kolejnych części podręcznika „Nasz elementarz” dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dla uczniów głuchych posługujących się PJM.

Słowa kluczowe: 
1 sierpnia 2014 r. - "Nasz elementarz" - adaptacja dla dzieci głuchych

Pracownia Lingwistyki Migowej opracowała na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej adaptację pierwszej części podręcznika „Nasz elementarz” dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dla uczniów głuchych posługujących się PJM.

Słowa kluczowe: 
Subscribe to MEN